BELG WINT DE TOUR
DE TOUR DE FRANCE VAN 1926


Lucien BuysseIn 1926 won de Belg Lucien Buysse (33) de 20ste Ronde van Frankrijk. Toen hij in Parijs aankwam, had hij 5.745 km in de benen. Het was de langste Tour ooit. Dag na dag verscheen in Het Laatste Nieuws een verslag over de prestaties van de wielergoden.

Voor het eerst vertrok de Tour de France niet in Parijs, maar in Evian. Hij duurde bijna één maand. Er stonden zeventien ritten op het programma en bijna evenveel rustdagen. Dat was nodig ook, want de langste rit telde niet minder dan 433 km. Van de 126 renners die startten, bereikten er 41 de aankomst. De gemiddelde snelheid bedroeg 24 km per uur.




kaart-tourdefrance-1926 18 juni 1926
Een voorbeschouwing

“Welk een les voor die kleine wielrenner die nooit iets anders gezien heeft dan het gemeentehuis in zijn dorpje! Zie hem reeds op de weg om eer en sportglorie te veroveren!”
Lees meer

19 juni 1926
Nog wat geschiedenis

“De Ronde van 1920 mag wel de Ronde der Belgen genoemd worden.”
Lees meer

20 juni 1926
Het echte wegkampioenschap

“Wij roepen de heldhaftige deelnemers een welgemeend ‘Veel geluk, goede reis’ toe en hopen dat de Belgische kleuren met roem uit de strijd zullen terugkeren.”
Lees meer

21 juni 1926
Evian-Mulhouse 373 km

“Gaandeweg vergroot Juul Buysse zijn voorsprong en midden een mensenzee vliegt de koene Vlaming naar de eindzege, door een talrijke massa uitbundig toegejuicht.”
Lees meer

22 juni 1926
Na de eerste rit

“De wegen zijn erbarmelijk slecht, al kuilen en scherpe stenen. De gevolgen blijven dan ook niet uit en beurtelings zien we bekende renners afstappen.”
Lees meer

23 juni 1926
Mulhouse-Metz 334 km

“Decrosio werd betrapt in een auto op de weg en natuurlijk uitgesloten.”
Lees meer

24 juni 1926
Na de tweede rit

“Het is stikkend heet. Het stof zit in keel en longen en brandt in de ogen. De renners luieren zachtjes verder”.
Lees meer

25 juni 1926
Metz-Duinkerke 433 km

“Pas zijn enkele kilometer verreden of verscheidene renners moeten afstappen wegens bandbreuk; het blijkt dat een echt spijkerveld hiervan de oorzaak is!”
Lees meer

26 juni 1926
Na de derde rit

“In de bevoorradingscontrole van Rijsel nemen de onvoorzichtigaards geen eten. Zonder dralen rijden zij verder”.
Lees meer

27 juni 1926
Duinkerke-Le Havre 361 km

“Om middernacht wordt de vertrekcontrole geopend in het Café des Arcades. Om halfeen komen de eerste renners, als altijd de afzonderlijke vooraan, om het controleblad te tekenen.”
Lees meer

28 juni 1926
Na de vierde rit

“Meter na meter haalt hij in. Dat is niet meer rijden, dat is vliegen.”
Lees meer

29 juni 1926
Le Havre-Cherbourg 357 km

“Op 7 km der aankomst stappen, zoals gewoonte, Franz, Sellier en Benoit af om hun wiel te draaien en een groter verzet op te steken.”
Lees meer

30 juni 1926
Na de vijfde rit

“In plaats van hard door te rijden valt de snelheid op het belachelijke van 12 km in het uur en alleman komt nog eens bij.”
Lees meer

1 juli 1926
Cherbourg-Brest 405 km

“In het oosten rijst de dageraad, het wordt stilaan klaar, maar de gang wordt daarom niet sneller.”
Lees meer

2 juli 1926
Na de zesde rit

“De opeenvolging der zegepralen welke we thans te boeken hebben, toont meer dan voldoende dat de Belgische en vooral de Vlaamse wegkampioenen nog steeds de bovenhand hebben.”
Lees meer

3 juli 1926
Brest-Les Sables d’Olonne 412 km

“De renners hebben hun rustdag te Brest goed doorgebracht. Niettegenstaande de stad en de haven het bezien waard zijn, liepen er maar weinig op straat”.
Lees meer

4 juli 1926
Les Sables d’Olonne-Bordeaux 285 km

“De renners komen op hun tocht de melkboeren tegen en beurtelings stappen zij af om verse melk te kopen.”
Lees meer

5 juli 1926
Bordeaux-Bayonne 189 km

“Ons inziens hebben de inrichters die rit zo gemakkelijk mogelijk uitgekozen omdat zij maar al te wel weten wat er de jongens te wachten staat.”
Lees meer

6 juli 1926
Na de negende rit

“Over de laatste drie ritten hebben we weinig of niets te zeggen.”
Lees toch maar

7 juli 1926
Bayonne-Luchon 323 km

“Het weer is uiterst slecht. De renners zijn met slijk bedekt en rijden met de grootste moeite op deze slechte, modderige wegen.”
Lees meer

8 juli 1926
Na de tiende rit

“Lucien Buysse zat zeker op hete kolen sedert zijn broer Jules de gele trui had moeten afstaan aan Van Slembroeck en was fel belust om bij de eerste gelegenheid alle troeven in het spel te werpen om de benijdenswaardig trofee te veroveren.”
Lees meer

9 juli 1926
Luchon-Perpignan 323 km

“Het zal niemand verwonderen dat de renners zich woensdag bijzonder lang onder de dekens gehouden hebben en maar weinig lust voelden hun kamer te verlaten.”
Lees meer

10 juli 1926
Na de elfde rit

“In de bergaf wist Jules Buysse zijn tegenstanders van zijn wiel te schudden. Vooraan vluchtte Buysse, zonder moeite, zoveel hij vluchten kon.”
Lees meer

11 juli 1926
Perpignan-Toulon 427 km

“Lucien Buysse leidt immer, geholpen door Tesi, die van de streek is en de weg goed kent.”
Lees meer

13 juli 1926
Toulon-Nice 280 km

“Het moet dan ook nog lukken dat geen enkel der bijzondersten bandbreuk of een ander ongeval te beurt valt dat het strijdvuur zou doen ontvlammen.”
Lees meer

14 juli 1926
Na de dertiende rit

“Het peloton versmolt tot veertien renners, anderen vielen weg, ze geraakten met acht wanneer Lucien Buysse ook bandbreuk had.”
Lees meer

15 juli 1926
Nice-Briançon 275 km

“Lucien Buysse breekt zijn remmen, verliest kostbare minuten en wordt ingehaald.”
Lees meer

17 juli 1926
Briançon-Evian 303 km

“Franz ziet er minder blijmoedig uit. In Nice-Briançon dronk hij koud water en werd er ziek van. Hij betreurt zijn slechte rangschikking. Zou hij de moed verliezen?”
Lees meer

18 juli 1926
Evian-Dijon 321 km

“Arnoult en Bariffi hebben steeds bandbreuk. Devos volgt dit slechte voorbeeld, terwijl Moulet zijn trapper breekt. Een voorbijganger geeft hem zijn fiets en Moulet rijdt tot St-Julien en Genevois (57 km), waar hij kan herstellen.”
Lees meer

19 juli 1926
Dijon-Paris 341 km

“Machtig veel auto’s volgen de rit en talrijke renners worden hierdoor gelost. Zo slagen er een tiental in weg te vluchten”.
Lees meer

21 juli 1926
Na de rondrit

De ontvangst van de winnaar op de wielerbaan van Gentbrugge.
Lees meer